השפעת תקן ביקורת מספר 5 (PCAOB)

מועצת הפיקוח האמריקאית על הביקורת בחברות ציבוריות (PCAOB) אימצה את תקן הביקורת המחודש (תקן 5) אשר יחליף את תקן ביקורת מספר 2.

בנוסף סיפקה ה PCAOB הנחיות ליישום התקן תוך התחשבות בהסתמכות על עבודת אחרים בעת ביצוע הביקורת, הנחיות אי תלות לרו"ח ותיקונים לתקנים זמניים.

תקן ביקורת מספר 5 האמריקאי שפורסם על ידי ה – PCAOB בדבר הביקורת על הבקרות הפנימיות על הדיווח הכספי מציין בין היתר את הנושאים הבאים:

  • התמקדות בנושאים החשובים ביותר בביצוע ביקורת על הבקרות הפנימיות, כגון: יישום גישת הTop Down – , יישום גישת הערכת הסיכונים, התקן החדש מזהה שלושה סוגים של בקרות ברמת הארגון המשתנות באופי ובדיוק ומסביר כיצד כל סוג משפיע על ביצוע טסטים בהקשר לבקרות אחרות: בקרות לא ישירות, בקרות מפקחות, בקרות ישירות.
  • ביטול נהלי ביקורת שאינם הכרחיים להשגת מטרות הביקורת, כגון: ביטול הדרישה מרואה החשבון להתייחס בחוות דעתו לתהליך הערכת ההנהלה לגבי הבקרות הפנימיות על הדיווח הכספי. ביטול דרישה זו נועד לחסוך בבדיקות מפורטות שאינן הכרחיות. התקן החדש מבטל מספר הגבלות שהיו קיימות בהסתמכות על עבודתם של אחרים בנוגע לבקרה הפנימית על הדיווח הכספי.
  • התאמת הביקורת לגודלה ולמורכבותה של כל חברה – התקן החדש מנחה את המבקר לבצע התאמה של הביקורת על הבקרות הפנימיות בהתאם לגודל ולמורכבות החברה המבוקרת. התמקדות בבקרות ברמת הארגון תאפשר למבקר להתאים את גישת הביקורת ולהפוך את בדיקת הבקרות לאפקטיבית ויעילה יותר בחברות קטנות ופחות מורכבות.
  • תיקן את ההגדרות "ליקוי משמעותי" ו"חולשה מהותית". בפרט הוחלף הביטוי "יותר מאשר סבירות מרוחקת" בהגדרת "חולשה מהותית" ו"ליקוי משמעותי" עם הביטוי "אפשרות הגיונית".
  • הוסיף הנחיות בנוגע לקיום נסיבות אשר יש להתייחס אליהן כאל לא פחות מאשר "ליקוי משמעותי" וכסימנים המצביעים על קיום "חולשה מהותית" בבקרה הפנימית.
  • דורש ממבקרים לתכנן ביקורת על הבקרה הפנימית תוך שימוש באותן אמות מידה אשר נדרשות בתכנון וביצוע הביקורת על הדוחות הכספיים השנתיים.

למידע נוסף בתחום

אנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר

אחד מהעובדים שלנו ישמח לעמוד לרשותכם ולענות על כל השאלות שלך

משרד תל אביב

צור קשר

Print Friendly, PDF & Email