תמצית תקן ביקורת האמריקאי מספר 1105 – ראיות ביקורת (PCAOB)

תקן ביקורת האמריקאי - תקן זה מסביר מה מהווה ראיות ביקורת (Audit Evidence) וקובע דרישות לגבי תכנון וביצוע נהלי ביקורת להשגת ראיות ביקורת נאותות מספיק. ראיות ביקורת הן כל המידע, בין אם מתקבל מהליכי ביקורת או ממקורות אחרים, המשמשים את המבקר בהגעה למסקנות שעליהן מבוססת חוות דעתו של המבקר. ראיות ביקורת מורכבות ממידע התומך ומאשש את הצהרות ההנהלה לגבי הדוחות הכספים או בקרה פנימית על דיווח כספי ומידע הסותר הצהרות כאלה.

מטרת המבקר היא לתכנן ולבצע את הביקורת כדי להשיג ראיות ביקורת שהן מספיקות בכדי לתמוך בחוות הדעת המבקר. כמות ראיות הביקורת הדרושה מושפעת מהסיכון להצגה מוטעית מהותית או לסיכון הכרוך בבקרה. ככל שהסיכון גדל, כך גם כמות הראיות שהמבקר צריך להשיג עולה. ככל שאיכות הראיות עולה, הצורך בראיות תומכות נוספות פוחתות. נאותות היא מדד האיכות של ראיות ביקורת, כלומר הרלוונטיות והאמינות שלהן. ראיות הביקורת חייבות להיות הן רלוונטיות והן אמינות במתן תמיכה למסקנות בנושא אשר חוות דעתו של המבקר מבוססת. המבקר לא אמור להיות מומחה באימות מסמכים. עם זאת, אם התנאים מצביעים כי מסמך עשוי להיות לא אותנטי או שהמסמך שונה אך השינויים לא נחשפו למבקר, על המבקר לשנות את נהלי הביקורת המתוכננת או לבצע נהלי ביקורת נוספים כדי לענות על תנאים אלה ועליו להעריך את ההשפעה, אם קיימת, על שאר ההיבטים של הביקורת.

כאשר משתמשים במידע שהופק על ידי החברה כראיות ביקורת, על המבקר להעריך האם המידע מספיק ומתאים למטרות הביקורת על ידי ביצוע נהלים לבחון את דיוק המידע ושלמותו, או לבחון את הבקרות על דיוק ושלמות המידע. הדוחות הכספיים מוצגים בצורה הוגנת בהתאם למסגרת הדיווח הכספי החלה, ההנהלה קובעת באופן משתמע או מפורש באשר להכרה, מדידה, הצגת וחשיפה של האלמנטים השונים בדוחות הכספיים וגילויים קשורים. המבקר רשאי לבסס את עבודתו על קביעות דוחות כספיים השונים מאלה שבדבר התקן אם הקביעה מספיקה כדי שהמבקר יוכל לזהות את סוגי הטעויות האפשריות ולהגיב באופן הולם לסיכונים של הטעייה מהותית בכל חשבון מהותי וגילוי שיש אפשרות סבירה להכיל טעויות שיגרמו לדוחות הכספיים להיות מוטעים באופן מהותי, באופן פרטני או בשילוב עם טעויות אחרות.

ניתן לסווג את נהלי הביקורת לקטגוריות הבאות: א. נהלי הערכת סיכונים ב. נהלי ביקורת נוספים, המורכבים מבדיקת בקרות, בדיקות מבססות, כולל בדיקות של פרטים ונהלים אנליטיים. תכנון בדיקות מבססות של פרטים ובדיקות בקרות כולל קביעת האמצעים של בחירת פריטים לבדיקה מבין הפריטים הכלולים בחשבון או המופעים של בקרה. על המבקר לקבוע את האמצעים לבחירת פריטים לבדיקה כדי להשיג ראיות שבשילוב עם ראיות רלוונטיות אחרות מספיקות בכדי לעמוד ביעד הליך הביקורת. האמצעים האלטרנטיביים לבחירת פריטים לבדיקה הם: בחירת כל הפריטים, בחירת פריטים ספציפיים ודגימת ביקורת. אם ראיות ביקורת שהושגו ממקור אחד אינן עולות בקנה אחד עם זו שהושגה ממקור אחר, או אם מבקר ספקות באמינות המידע שישמש כראיית ביקורת, על המבקר לבצע נהלי הביקורת הנחוצים כדי לפתור את הנושא וצריך לקבוע את ההשפעה, אם קיימת, על היבטים אחרים של הביקורת.

נוהל הביקורת חשוב מאוד לרשות לניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) והוא כלל יסוד בעת ביקורת של מבקר עם רישיון ה – PCAOB.

משרדנו – הממוקם בלב תל אביב, ישראל, נותן שירותי ביקורת לחברות המעוניינות להיסחר ב-OTC, תוך הקפדה על תקני ביקורת שהציב ה-PCAOB.

תקן ביקורת האמריקאי ולמידע מקצועי נוסף

אנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר

אחד מהעובדים שלנו ישמח לעמוד לרשותכם ולענות על כל השאלות שלך

צור קשר

משרד תל אביב

Print Friendly, PDF & Email